Vrijwilligerswerk wordt niet betaald, maar geeft veel voldoening. U doet nieuwe ervaring op en leert nieuwe mensen kennen.
De volgende organisaties kunnen u helpen:
Vacaturebank voor vrijwilligerswerk.
De gemeente heeft een verzekeringspakket voor Capelse vrijwilligers. Iedere vrijwilliger en organisatie die zich inzet voor anderen en de samenleving is verzekerd. Voor de verzekering is geen administratie of registratie van vrijwilligers nodig. Ook hoeft u uw organisatie of vrijwilliger niet aan te melden voor de verzekering. Bel of mail CapelleDoet voor meer informatie over de vrijwilligersverzekering.
Vacaturebank voor vrijwilligerswerk.
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. De organisatie waar u vrijwilligerswerk gaat doen kan erom vragen. Met de VOG laat u zien dat uw gedrag in het verleden geen probleem is voor het vrijwilligerswerk.
Voor vrijwilligers is de VOG soms gratis. Kijk voor informatie op de website van Justis.
Vraag aan de organisatie waar u werkt of zij de aanvraag online voor u kunnen klaarzetten. Kan de organisatie dit niet? Vul dan het aanvraagformulier in.
Als u een vergoeding voor uw vrijwilligerswerk krijgt, moet u dat opgeven bij de Belastingdienst. Of u belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van de vergoeding. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de regels.
Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk doen? Vraag dan eerst toestemming aan uw contactpersoon bij IJsselgemeenten of het UWV. Het vrijwilligerswerk mag er niet voor zorgen dat u niet meer beschikbaar bent voor een betaalde baan.
Ook een vergoeding moet u melden bij uw contactpersoon bij IJsselgemeenten of bij het UWV. De vergoeding kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Lees meer op de website van UWV.
Lees meer over vergoedingen voor vrijwilligerswerk op Vrijwilligerswerk.nl.
Of neem contact op met IJsselgemeenten Sociale Zaken.
Landelijke website met algemene informatie over vrijwilligerswerk.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Heeft u een klacht over de gemeente? Dien de klacht in via de website.
Komt u er zelf niet uit? Vraag Welzijn Capelle om hulp. Tijdens een telefoongesprek wordt er gekeken hoe u geholpen kunt worden.
Kijk ook op de websites van de Nationale Ombudsman en de Gemeentelijke (kinder)ombudsman voor meer informatie.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Via Whatsapp bereikbaar op 06 58 07 35 80.