Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
Als u werkloos wordt (vanuit een baan in loondienst) kunt u misschien een WW-uitkering krijgen. Een WW-uitkering vraagt u aan bij UWV. Lees alles over de voorwaarden op de website van UWV.
Stopt uw WW-uitkering en heeft u nog geen nieuw werk gevonden? Mogelijk heeft u recht op:
Lees meer over deze uitkeringen op de website van IJsselgemeenten of op de website van de Rijksoverheid.
Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 12.00 uur.
Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 12.00 uur.
Bijstand is een uitkering van de gemeente. U kunt bijstand aanvragen als u geen geld heeft om van rond te komen. De bijstandsuitkering is tijdelijke hulp. De uitkering stopt als u of uw gezin weer genoeg geld verdient. De gemeente helpt bij het vinden van werk.
Of u bijstand krijgt hangt af van de voorwaarden. Kijk voor meer informatie op de website van de IJsselgemeenten.
Bijstand vraagt u aan bij UWV of bij IJsselgemeenten Sociale Zaken.
Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld daten, DigiD, de OV-chipkaart en een bezoek aan de huisarts. Zo wordt de wereld weer iets eenvoudiger!
Misschien heeft u recht op een Bbz-uitkering. Dit is een bijstandsuitkering die u maximaal 12 maanden ontvangt om uw inkomen aan te vullen. Een Bbz-uitkering is meestal een lening. Houd er dus rekening mee dat u het bedrag moet terugbetalen.
Bent u tussen de 55 jaar en de pensioenleeftijd? En wilt u stoppen met uw bedrijf omdat u er te weinig mee verdient? Dan komt u misschien in aanmerking voor een IOAZ-uitkering. U vraagt de uitkering aan voordat u gestopt bent met uw bedrijf. De IOAZ-uitkering is een werkloosheidsuitkering. Dit betekent dat u bijvoorbeeld moet voldoen aan de sollicitatieplicht.
Lees meer over de Bbz en IOAZ op de website van de Rijksoverheid.
En op de websites van BBZ, IJsselgemeenten en Regionaal Bureau Zelfstandigen.
Telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 12.00 uur.
Misschien gaat u samenwonen, krijgt u een kind of gaat u een opleiding doen. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan UWV of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.
Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van UWV of neem contact op met IJsselgemeenten Sociale Zaken.
Als u een vergoeding voor uw vrijwilligerswerk krijgt, moet u dat opgeven bij de Belastingdienst. Of u belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van de vergoeding. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de regels.
Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk doen? Vraag dan eerst toestemming aan uw contactpersoon bij IJsselgemeenten of het UWV. Het vrijwilligerswerk mag er niet voor zorgen dat u niet meer beschikbaar bent voor een betaalde baan.
Ook een vergoeding moet u melden bij uw contactpersoon bij IJsselgemeenten of bij het UWV. De vergoeding kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Lees meer op de website van UWV.
Lees meer over vergoedingen voor vrijwilligerswerk op Vrijwilligerswerk.nl.
Of neem contact op met IJsselgemeenten Sociale Zaken.
Landelijke website met algemene informatie over vrijwilligerswerk.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.