Geld voor zorg

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Neem dan contact op met Welzijn Capelle.

Welzijn Capelle

Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.

Bezoekadres
De Linie 7E
2905 AX Capelle aan den IJssel
Website
www.welzijncapelle.nl
E-mailadres
aanmelding@welzijncapelle.nu
Telefoonnummer
010 - 707 49 00

Als u (tijdelijk) uw zorgkosten niet kunt betalen, komt u misschien in aanmerking voor een bijdrage van de Rijksoverheid of de gemeente.

Zorgtoeslag

Zorgtoeslag is bedoeld voor mensen met een laag inkomen om hun kosten voor de zorgverzekering te kunnen betalen. U vraagt zorgtoeslag aan bij de Belastingdienst. U kunt uw zorgtoeslag voor dit jaar aanvragen tot 1 september volgend jaar.

Hoeveel zorgtoeslag u krijgt hangt onder andere af van:

  • het inkomen van u en de mensen met wie u samenwoont
  • uw leeftijd

Wilt u meer weten over zorgtoeslag? Kijk dan op de website van de Belastingdienst.

Dubbele kinderbijslag

Heeft uw kind een ziekte of een beperking? Dan kunt u misschien dubbele kinderbijslag krijgen. Dubbele kinderbijslag vraagt u aan bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Kijk op de website voor meer informatie.

Collectieve zorgverzekering

Bij een laag inkomen of bij hoge zorgkosten is een collectieve zorgverzekering misschien een goede verzekering voor u. U kunt een collectieve verzekering afsluiten via de gemeente. Dit is een basisverzekering met een extra pakket voor bijvoorbeeld de tandarts of een bril. Ook het eigen risico van € 385 is meeverzekerd. Deze zorgverzekering is vooral voor mensen met hoge zorgkosten. Kijk vooraf goed naar uw zorgverbruik en of deze verzekering voor u voordeliger is dan andere verzekeringen.De gemeente betaalt bij een laag inkomen een deel van de premie.

Kijk voor meer informatie op de website van IJsselgemeenten.

Bijzondere bijstand

Bijzondere bijstand is geld van de gemeente om u te helpen als u bijzondere, onderwachte kosten heeft. U heeft zelf te weinig inkomen om deze kosten te betalen. Voorbeelden zijn:

  • kosten voor rechtsbijstand
  • extra kosten door een ziekte of beperking
  • verhuiskosten voor bijzondere situaties

Of uw kosten bijzonder zijn, hangt af van uw situatie. Daarom wordt elke aanvraag apart bekeken en beoordeeld. Bijzondere bijstand is niet alleen voor mensen met een uitkering. Het gaat om de hoogte van uw inkomen. Dus ook als u werkt of pensioen krijgt, kunt u bijzondere bijstand krijgen. Lees eerst goed de voorwaarden voordat u een aanvraag doet. 

Bijzondere bijstand vraagt u aan bij IJsselgemeenten Sociale Zaken. Kijk voor informatie op de website. Geef het geld nog niet uit. Wacht op de beslissing op uw aanvraag.

Aftrekbare ziektekosten

Sommige ziektekosten worden niet door de verzekering vergoed. U kunt deze vaak aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting. Kijk op Meerkosten.nl voor meer informatie.

Belastingdienst - zorgtoeslag

Website
www.belastingdienst.nl/zorgtoeslag

IJsselgemeenten Sociale Zaken - bijzondere bijstand aanvragen

Website
https://www.ijsselgemeenten.nl/bijzondere-bijstand

IJsselgemeenten - zorgverzekering VGZ Rotterdampakket

Website
www.vgz.nl/zorgverzekering-ijsselgemeenten

Sociale Zaken IJsselgemeenten - individuele inkomenstoeslag

Bezoekadres
Rivierweg 111
2903 AR Capelle aan den IJssel
Postadres
Postbus 566
2900 AN Capelle aan den IJssel
Website
https://www.ijsselgemeenten.nl/individuele-inkomenstoeslag
E-mailadres
socialezaken@ijsselgemeenten.nl
Telefoonnummer
010 284 84 57 (8.00 tot 12.00 uur)

Steffie

Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld daten, DigiD, de OV-chipkaart en een bezoek aan de huisarts. Zo wordt de wereld weer iets eenvoudiger!

Website
https://www.steffie.nl/

Meerkosten.nl

Handicap of chronisch ziek: laat geen geld liggen

Website
www.meerkosten.nl

Sociale Verzekeringsbank - dubbele kinderbijslag

Website
www.svb.nl/dubbele_kinderbijslag

Misschien gaat u meer of minder verdienen, samenwonen of krijgt u een kind. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan de Belastingdienst of aan de gemeente. Dan hebben zij altijd de juiste gegevens en krijgt u altijd het juiste bedrag. Neem ook contact op als er iets verandert in de zorg die u nodig heeft.

Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van de Belastingdienst of neem contact op met IJsselgemeenten.

IJsselgemeenten Sociale Zaken - wijzigingen doorgeven

Website
https://www.ijsselgemeenten.nl/wijzigingen-doorgeven

UWV - Wijzigingen doorgeven

Website
UWV - Wijzigingen doorgeven

Belastingdienst - wijziging doorgeven

Website
www.belastingdienst.nl/wijziging-doorgeven

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Heeft u een klacht over de gemeente? Dien de klacht in via de website.

Komt u er zelf niet uit? Vraag Welzijn Capelle om hulp. Tijdens een telefoongesprek wordt er gekeken hoe u geholpen kunt worden.

Kijk ook op de websites van de Nationale Ombudsman en de Gemeentelijke (kinder)ombudsman voor meer informatie.

Welzijn Capelle

Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.

Bezoekadres
De Linie 7E
2905 AX Capelle aan den IJssel
Website
www.welzijncapelle.nl
E-mailadres
aanmelding@welzijncapelle.nu
Telefoonnummer
010 - 707 49 00

Gemeentelijke Kinderombudsman

Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.

Via Whatsapp bereikbaar op 06 58 07 35 80.

Bezoekadres
Meent 106
3011 JR Rotterdam
Website
www.kinderombudsmanrotterdam.nl//capelle-aan-den-ijssel
E-mailadres
info@kinderombudsmanrotterdam.nl
Telefoonnummer
0800 2345 111

Gemeente Capelle aan den IJssel - klacht indienen

Website
www.capelleaandenijssel.nl/klacht-doorgeven

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • IJsselgemeenten Sociale Zaken
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank

Een besluit kan gaan over zorg ondersteuning die u heeft aangevraagd, bijvoorbeeld bij het vinden van werk of bij het aanvragen van financiële steun of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In deze brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie die u de brief heeft gestuurd.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag Welzijn Capelle om hulp. Tijdens een telefoongesprek wordt er gekeken hoe u geholpen kunt worden.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op. Of vraag hulp aan Rechtswinkel Capelle.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Welzijn Capelle

Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.

Bezoekadres
De Linie 7E
2905 AX Capelle aan den IJssel
Website
www.welzijncapelle.nl
E-mailadres
aanmelding@welzijncapelle.nu
Telefoonnummer
010 - 707 49 00

Rechtswinkel Capelle

In verband met de coronamaatregelen die gelden in het gemeentehuis werkt de Rechtswinkel uitsluitend op afspraak. Het vrije inloopspreekuur is niet meer van toepassing.

Bewoners van Capelle die een juridische vraag hebben kunnen zich aanmelden via e-mail onder vermelding van naam, adres en telefoonnummer. Medewerkers van de Rechtswinkel nemen dan telefonisch contact op of plannen een afspraak in voor het spreekuur op maandagavond.,

Bezoekadres
Rivierweg 111
2903 AR Capelle aan den IJssel
Website
www.rechtswinkelcapelleaandenijssel.nl
E-mailadres
rechtswinkelcapelleadijssel@gmail.com

Juridisch Loket Rotterdam

Telefonisch bereikbaar (€ 0,25 per minuut): maandag t/m vrijdag 9.00 - 18.00 uur.

Inloopspreekuur: maandag t/m woendsdag en vrijdag 9.00 - 11.00 uur.

Bezoekadres
Weena 719
3013 AM Rotterdam
Website
www.juridischloket.nl
E-mailadres
communicatie@juridischloket.nl
Telefoonnummer
0900 80 20

UWV - bezwaar

Website
www.uwv.nl/bezwaar

Gemeente Capelle aan den IJssel - bezwaarschrift indienen

Website
https://www.capelleaandenijssel.nl/bezwaar

IJsselgemeenten Sociale Zaken - bezwaar maken

Website
https://www.ijsselgemeenten.nl/bezwaar-klacht-en-dwangsom

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)