Op de websites van het Juridisch Loket en Wijzer in geldzaken staat veel informatie over geldzaken bij een scheiding. Juridisch Loket geeft ook gratis advies.
Heeft u samen een kind? Na de scheiding moet u samen met uw ex-partner de kosten voor de zorg en opvoeding blijven betalen. In een ouderschapsplan maakt u hier afspraken over. Kijk op de website van Welzijn Capelle of van de Rijksoverheid voor meer informatie.
Heeft u recht op alimentatie maar betaalt uw ex-partner niet? Vraag dan hulp aan het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Telefonisch bereikbaar (€ 0,25 per minuut): maandag t/m vrijdag 9.00 - 18.00 uur.
Inloopspreekuur: maandag t/m woendsdag en vrijdag 9.00 - 11.00 uur.
Vraag of iemand uit uw familie of een van uw vrienden of kennissen u helpt. Of ga voor informatie en advies naar een wijkwinkel bij u in de buurt.
Ook kunt u naar een Administratie Café van Welzijn Capelle. Hier zijn vrijwilligers aanwezig die u kunnen helpen bij het ordenen van uw administratie. Of vraag bij Samen 010 naar een Budgetmaatje. Een Budgetmaatje helpt om samen met u uw financiën op orde te brengen.
Kijk voor een overzicht van hulp bij uw administratie op Alleszelf.nl.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Centrale punten door Capelle waar Capellenaren terecht kunnen voor allerlei zaken.
Met deze tips houdt u het overzicht:
De volgende organisaties kunnen u helpen:
Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld daten, DigiD, de OV-chipkaart en een bezoek aan de huisarts. Zo wordt de wereld weer iets eenvoudiger!
Om op websites van de overheid dingen te regelen heeft u een DigiD nodig. Een DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord. Hiermee logt u in op websites van de overheid, zoals de gemeente of de Belastingdienst. Om bijvoorbeeld zorgtoeslag of een uitkering aan te vragen.
Een DigiD vraagt u aan op DigiD.nl. De website Alles over DigiD legt uit hoe dat werkt. U kunt hier ook oefenen met het aanvragen.
Of ga langs bij het Informatiepunt Digitale Overheid van de bibliotheek. Kijk op de website voor een informatiepunt bij u in de buurt.
Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld daten, DigiD, de OV-chipkaart en een bezoek aan de huisarts. Zo wordt de wereld weer iets eenvoudiger!
Steeds meer geldzaken moet u regelen via internet. Vindt u het werken met de computer moeilijk? Vraag dan hulp aan een vrijwilliger. Of bel met de DigiHulplijn.
U kunt ook een cursus volgen. Bijvoorbeeld van Digisterker.
Zoek hulp bij het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek. Of ga langs bij een wijkwinkel van Welzijn Capelle.
De sociaal raadsvrouw van Welzijn Capelle ondersteunt de maatschappelijk werkers en de wijkwinkels bij specialistische juridische vragen. Bijvoorbeeld over sociale zekerheid, inkomen en wonen. De sociaal raadsvrouw helpt met het schrijven van lastige officiële brieven (zoals bezwaarschriften) en signaleert knelpunten bij gemeentes of overheid. Waar nodig werkt zij samen met advocaten.
Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld daten, DigiD, de OV-chipkaart en een bezoek aan de huisarts. Zo wordt de wereld weer iets eenvoudiger!
Telefonisch bereikbaar: iedere werkdag van 9.00 tot 16.00 uur.
Met de budgettraining ‘Uitkomen met je inkomen’ van Welzijn Capelle leer je in vijf sessies je financiële situatie verbeteren. Je leert vaardigheden en nieuw gedrag aan om zo met je financiën om te gaan, dat ze goed op orde zijn en je er geen stress meer van hebt.
https://www.welzijncapelle.nl/nieuws/budgettraining/
Capellenaren die vragen hebben over geld, kunnen langslopen bij de budgetcoaches van Welzijn Capelle. Zij houden vanaf deze week een Vragenuur in de wijken Oostgaarde, Schollevaar, Schenkel en Middelwatering. Extra fijn nu alles duurder wordt. En: een afspraak maken is niet nodig.
https://www.welzijncapelle.nl/nieuws/vragenuur-budgetcoach/
Getrainde vrijwilligers helpen u op weg met al uw digi-vragen over computer, laptop, mobiel én tablet. Bel de DigiHulplijn gratis van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 uur.
De hulplijn werkt samen met lokale bibliotheken en de Informatiepunten digitale overheid die daar zijn ingericht.
Soms kunt u zelf niet beslissen over geld of zorg. Bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, verslaving of dementie. Of als u door hoge schulden in de problemen komt. Iemand anders kan dan voor u beslissingen nemen. Dat kan op verschillende manieren:
U vraagt mentorschap, bewindvoering en curatele aan via de rechter. U kunt het voor uzelf aanvragen of voor iemand anders. Voor meer informatie kijkt u op de websites van de Rechtspraak en de Rijksoverheid. U leest hier ook hoe u mentorschap, bewindvoering of curatele aanvraagt.
Het Juridisch Loket of Welzijn Capelle helpen u verder.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Telefonisch bereikbaar (€ 0,25 per minuut): maandag t/m vrijdag 9.00 - 18.00 uur.
Inloopspreekuur: maandag t/m woendsdag en vrijdag 9.00 - 11.00 uur.
Heeft u post gekregen van bijvoorbeeld de gemeente of Belastingdienst? En begrijpt u niet wat er in de brief staat?
Vraag of iemand uit uw familie of een van uw vrienden of kennissen u helpt. Of ga langs bij de wijkwinkel. Kijk op de website voor een locatie bij u in de buurt.
U kunt ook langs bij het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek.