U kunt zelf veel doen om schulden op te lossen of te voorkomen. Maar soms lukt het niet meer om zelf uit de schulden te komen. U kunt dan schuldhulpverlening krijgen. Lees hier over het aflossen van schulden en over de hulp die u kunt krijgen.
Soms kunt u uitstel van betaling aanvragen. Dit doet u bij de organisatie of het bedrijf waar u de schuld heeft. Ook kunt u vragen om een betalingsregeling. U betaalt de schuld dan bijvoorbeeld in kleine delen af. Kijk op de website Zelf je schulden regelen voor tips en informatie.
Kijk op de website van het Juridisch Loket. Zij bieden hulp en informatie. Op de website van Nibud vindt u een stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken.
Komt u er niet uit en heeft u hulp nodig? Neem contact op met Welzijn Capelle.
Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld daten, DigiD, de OV-chipkaart en een bezoek aan de huisarts. Zo wordt de wereld weer iets eenvoudiger!
Website
https://www.steffie.nl/
Telefonisch bereikbaar: iedere werkdag van 9.00 tot 16.00 uur.
Website
www.welzijncapelle.nu/geldzorgen
Telefoonnummer
010 707 49 00
Website
www.geldfit.nl/test
Stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken.
Website
zelfjeschuldenregelen.nibud.nl
Komt u er zelf, of met hulp van familie of vrienden, niet uit? Vraag dan hulp bij Welzijn Capelle. De financiële hulpverleners kijken samen u wat de mogelijkheden zijn.
Telefonisch bereikbaar: iedere werkdag van 9.00 tot 16.00 uur.
Website
www.welzijncapelle.nu/geldzorgen
Telefoonnummer
010 707 49 00
Misschien gaat u meer of minder verdienen of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer.
Geef alle veranderingen door aan de schuldhulpverlener die u met uw schulden helpt. Het kan invloed hebben op het bedrag dat u moet afbetalen.
Postadres:
Antwoordnummer 760
2900 WE Capelle aan den IJssel
(postzegel niet nodig)
Bezoekadres
Rivierweg 111
2903 AR Capelle aan den IJssel
E-mailadres
schuldhulpverlening@ijsselgemeenten.nl
Telefoonnummer
010 284 84 19
Telefonisch bereikbaar: iedere werkdag van 9.00 tot 16.00 uur.
Website
www.welzijncapelle.nu/geldzorgen
Telefoonnummer
010 707 49 00
Neem zo snel mogelijk contact op met uw verhuurder als u de huur niet kunt betalen. Vraag bijvoorbeeld of u later mag betalen of in termijnen. De kans wordt zo kleiner dat uw verhuurder u uit huis zet. Kijk voor meer informatie op de website van het Juridisch Loket.
Als u geen afspraken kunt maken met uw verhuurder, neem dan contact op met Welzijn Capelle.
Telefonisch bereikbaar: iedere werkdag van 9.00 tot 16.00 uur.
Website
www.welzijncapelle.nu/geldzorgen
Telefoonnummer
010 707 49 00
Soms kunt u zelf niet beslissen over geld of zorg. Bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, verslaving of dementie. Of als u door hoge schulden in de problemen komt. Iemand anders kan dan voor u beslissingen nemen. Dat kan op verschillende manieren:
U vraagt mentorschap, bewindvoering en curatele aan via de rechter. U kunt het voor uzelf aanvragen of voor iemand anders. Voor meer informatie kijkt u op de websites van de Rechtspraak en de Rijksoverheid. U leest hier ook hoe u mentorschap, bewindvoering of curatele aanvraagt.
Het Juridisch Loket of Welzijn Capelle helpen u verder.
Telefonisch bereikbaar (€ 0,25 per minuut): maandag t/m vrijdag 9.00 - 18.00 uur.
Inloopspreekuur: maandag t/m woendsdag en vrijdag 9.00 - 11.00 uur.
Bezoekadres
Weena 719
3013 AM Rotterdam
Website
www.juridischloket.nl
E-mailadres
communicatie@juridischloket.nl
Telefoonnummer
0900 80 20
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Bezoekadres
De Linie 7E
2905 AX Capelle aan den IJssel
Website
www.welzijncapelle.nu
E-mailadres
aanmelding@welzijncapelle.nu
Telefoonnummer
010 707 49 00
Website
www.rechtspraak.nl/Bewind
Website
www.rechtspraak.nl/Curatele
Website
www.rechtspraak.nl/Mentorschap
Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Neem dan contact op met Welzijn Capelle.
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Bezoekadres
De Linie 7E
2905 AX Capelle aan den IJssel
Website
www.welzijncapelle.nu
E-mailadres
aanmelding@welzijncapelle.nu
Telefoonnummer
010 707 49 00
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg ondersteuning die u heeft aangevraagd, bijvoorbeeld bij het vinden van werk of bij het aanvragen van financiële steun of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In deze brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie die u de brief heeft gestuurd.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag Welzijn Capelle om hulp. Tijdens een telefoongesprek wordt er gekeken hoe u geholpen kunt worden.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op. Of vraag hulp aan Rechtswinkel Capelle.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Telefonisch bereikbaar (€ 0,25 per minuut): maandag t/m vrijdag 9.00 - 18.00 uur.
Inloopspreekuur: maandag t/m woendsdag en vrijdag 9.00 - 11.00 uur.
Bezoekadres
Weena 719
3013 AM Rotterdam
Website
www.juridischloket.nl
E-mailadres
communicatie@juridischloket.nl
Telefoonnummer
0900 80 20
In verband met de coronamaatregelen die gelden in het gemeentehuis werkt de Rechtswinkel uitsluitend op afspraak. Het vrije inloopspreekuur is niet meer van toepassing.
Bewoners van Capelle die een juridische vraag hebben kunnen zich aanmelden via e-mail onder vermelding van naam, adres en telefoonnummer. Medewerkers van de Rechtswinkel nemen dan telefonisch contact op of plannen een afspraak in voor het spreekuur op maandagavond.,
Bezoekadres
Rivierweg 111
2903 AR Capelle aan den IJssel
E-mailadres
rechtswinkelcapelleadijssel@gmail.com
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Bezoekadres
De Linie 7E
2905 AX Capelle aan den IJssel
Website
www.welzijncapelle.nu
E-mailadres
aanmelding@welzijncapelle.nu
Telefoonnummer
010 707 49 00
Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag
Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555
Website
www.uwv.nl/bezwaar
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Heeft u een klacht over de gemeente? Dien de klacht in via de website.
Komt u er zelf niet uit? Vraag Welzijn Capelle om hulp. Tijdens een telefoongesprek wordt er gekeken hoe u geholpen kunt worden.
Kijk ook op de websites van de Nationale Ombudsman en de Gemeentelijke (kinder)ombudsman voor meer informatie.
Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Via Whatsapp bereikbaar op 06 58 07 35 80.
Bezoekadres
Meent 106
3011 JR Rotterdam
E-mailadres
info@kinderombudsmanrotterdam.nl
Telefoonnummer
0800 2345 111
Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.
Bezoekadres
De Linie 7E
2905 AX Capelle aan den IJssel
Website
www.welzijncapelle.nu
E-mailadres
aanmelding@welzijncapelle.nu
Telefoonnummer
010 707 49 00
Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag
Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555