Hulp bij vervoer

In de meeste bussen en treinen kunt u met een rollator of rolstoel reizen. Kijk op de website van het vervoersbedrijf wat er mogelijk is.

Met een scootmobiel mag u wel mee in de trein, maar niet in de bus. Soms mag u ook met uw scootmobiel mee in tram of metro. Kijk op de website van uw vervoerder wat er mogelijk is.

Heeft u hulp nodig bij het reizen? Op veel stations kan de NS u helpen met het reizen met de trein. Bel minimaal 1 uur voordat u wilt vertrekken met de NS. Vertel welke reis u wilt maken. Geef aan of er een rolstoel, scootmobiel of begeleider meegaat. De NS-medewerkers helpen u dan de trein in en uit.

Meer informatie over reizen met de trein vindt u op de website van NS.

Kunt u niet alleen reizen met het openbaar vervoer? Misschien komt u in aanmerking voor een OV-Begeleiderskaart. Hiermee kan er iemand gratis met u meereizen. Kijk voor meer informatie op de website van Argonaut.

Meer informatie vindt u op de volgende websites:

Steffie

Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit. Bijvoorbeeld daten, DigiD, de OV-chipkaart en een bezoek aan de huisarts. Zo wordt de wereld weer iets eenvoudiger!

Stichting Belangengroep Gehandicapten Capelle aan den IJssel

Bezoekadres
Hollandsch Diep 63 R
2904 EP Capelle aan den IJssel

E-mailadres
info@bgcapelle.nl

Telefoonnummer
010-4519840

Argonaut Advies

Voor informatie, advies en het aanvragen van een OV-begeleiderskaart.

Telefoonnummer
030 235 46 61

Arriva

Website
www.arriva.nl

Connexxion - klantenservice

Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 8.00 - 19.00 uur.

NS - reizen met een functiebeperking


Met de regiotaxi reist u binnen de regio van deur tot deur. U betaalt minder dan bij een gewone taxi.

Buiten de regio (verder dan 5 OV-zones of 25 kilometer vanaf uw woonadres)  kunt u reizen met de speciale taxi van Valys. U krijgt dan jaarlijks een persoonlijk kilometerbudget. Daarmee kunt u reizen voor 20 cent per kilometer. Reist u meer? Dan betaalt u € 1,30 per kilometer. Een begeleider mag gratis mee. Kijk op de website voor meer informatie.

De volgende organisaties kunnen u helpen:

Stichting Hulpdienst Capelle - vervoersdienst

E-mailadres
shc.secr@gmail.com

Telefoonnummer
0900 450 30 40


Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Neem dan contact op met Welzijn Capelle.

Welzijn Capelle

Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.

Bezoekadres
De Linie 7E
2905 AX Capelle aan den IJssel

Telefoonnummer
010 707 49 00


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Heeft u een klacht over de gemeente? Dien de klacht in via de website.

Komt u er zelf niet uit? Vraag Welzijn Capelle om hulp. Tijdens een telefoongesprek wordt er gekeken hoe u geholpen kunt worden.

Kijk ook op de websites van de Nationale Ombudsman en de Gemeentelijke (kinder)ombudsman voor meer informatie.

Gemeente Capelle aan den IJssel - klacht indienen

Gemeentelijke Kinderombudsman

Telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.

Via Whatsapp bereikbaar op 06 58 07 35 80.

Bezoekadres
Meent 106
3011 JR Rotterdam

Telefoonnummer
0800 2345 111

Gemeentelijke Ombudsman

Welzijn Capelle

Telefonisch bereikbaar: maandag t/m vrijdag van 9.00 - 16.00 uur.

Bezoekadres
De Linie 7E
2905 AX Capelle aan den IJssel

Telefoonnummer
010 707 49 00

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555